Signaler och signalbilder |
|
|
|
|
Vänta kör "nästa signal visar kör | |
Vänta kör 40 "nästa huvudsignal visar kör 40km/h (kan vara 40-70km/h med atc) dvs tåget ska gå genom en växel i kurvläge om ca 1000 meter | |
Vänta stopp "nästa huvudsignal visar stopp | |
Huvudsignaler |
|
Kör "Tillåtet att köra full hastighet (max hastighetsbegräsningen på sträckan) till nästa huvudsignal( | |
Kör 40 varsamhet
"kör 40(kan vara 40-70 km/h med atc) men nästa signal kan visa stopp" Om den undre lampan slocknar så blir det ju kör i signalen istället för kör 40 men systemet är gjort att om den undre lampan slocknar så går hela signalen till stopp(dvs rött). |
|
Stopp "inga komentarer | |
Försignal inbyggd i huvudljussignal |
|
Kör och vänta kör "max hastighet vid denna signal och även nästa huvudsignal är det kör i | |
Kör och vänta 40 "max hastighet vid denna signal men vid nästa huvudsignal är det kör 40 | |
Kör och vänta stopp "max hastighet vid denna signal men nästa huvudsignal visar stopp | |
Kör 40 varsamhet "kör 40(kan vara 40-70 km/h med atc) men nästa signal kan visa stopp | |
kör 40 kort väg "kör 40 nästa signal visar stopp(det är mindre än 450m till den" | |
Huvuvdvärgsignal |
|
kör "Tillåtet att köra full hastighet (max hastighetsbegräsningen på sträckan) även nästa signal är i kör | |
kör varsamt "kör vid denna signal men nästa signal kan visa stopp |
|
kör 40 "kör 40 nästa signal visar kör 40 | |
Kör 40 varsamt "kör 40 nästa signal kan visa stopp(och kan vara mindre än 450 meter till) | |
|
|
stopp för tåg och vut men rörelse tillåten för resten."rörelse tillåten är att signalsträckan hinderfri växlar kontrollerade men det kan vara stopp i nästa dvärgsignal) | |
stopp för för alla trafikslag | |
stopp för tåg vut men rörelse
tillåten ,hinder finns för övriga trafikslag "när en växling backar mot vagnar tex |
|
stopp för tåg men rörelse tillåten kontrollera växlar och hinderfrihet för övriga trafikslag " tex. lokalt". | |
|
|
![]() |
|
|
|
Man ska titta
från höger till vänster. |
|
Här har vi
dubbelspår men principen är densamma. |