





|
Nu har ni kommit till den sidan som utgör en del av mitt liv, nämeligen mitt arbete. Det
kan tyckas pretatiöst att skriva såsom jag gör , men förhoppningen ger den er lite
intressant läsning.
Nu ska jag mera i detalj gå in på att vara signaltekniker på Banverket.
Jag jobbar på signalavdelningen på Sundsvall Produktion område .Vi är 7 st killar
och en tjej.
Vi har hand om linjerna Sundsvall-Torpshammar (60 km) Sundsvall-Veda (70 km)
Sundsvall-Gnarp(45 km) Sundsvall station och Rangerbangården.
Våra huvud uppgifter består av nybyggnation , underhåll och felavhjälpning på dessa
sträckor.
Felavhjälpning efter arbetstid sker på frivillig basis, men det brukar inte vara några
problem att få tag på villiga signalare (lojala som vi banverkare är). Men visst tar
det emot när de ringer vid 3 tiden på natten.
På Banverket Produktion är vi uppdelade i 4 grenar.
Ban-avdelningen har som uppgift att ta hand om spåret
växlar(den mekaniska) och snöröjning trädröjning etc .
El-avdelningen. Deras uppgift är att förse tågen med 16000 volt
(kontaktledningen, omformare etc). De har även hand om växelvärmen
(man värmer upp spår-växlarna med värme-element vintertid) , och lamporna på
bangårdarna.
De har enkelt uttryckt ansvaret för spänningen från 220v och uppåt i alla våra
anläggningar.
Tele-avdelningen har hand om data anläggningarna och
informationsanläggningar (åt sj).
Signal-avdelningen. "min
avdelning"
1 Vi har hand om signal ställverken på stationerna "18 st" (se ställverk och signaler)
2 Väganläggningar (järnvägsövergångar) "ca 100 st" av
typerna
helbommsanläggningar, halvbommar,ljus och ljud ,och ljud)
3 Lastplatsanläggningar "10 st" (växlar mellan två stationer)
4 Linjeblockeringsanläggningar "13 st" (se linjeblock) som förhindrar att 2 tåg är på
samma sträcka samtidigt. (mellan 2 stationer)
5 ATC "automatiskt tåg kontroll" (se ATC)
den kontrollerar att lokföraren kör
enligt hastighetsbegränsningar och signalbesked.
Åker ni tåg och det stannar och det ropas i högtalaren att det är
"signalfel".
Då är det våra signalsystem som har fallerat . men det är troligen några
signalare ute och lokaliserar på felet.
När Lokföraren får grönt i signalen, så måste han kunna lita på signalen.
Innan det blir grönt i signalen kollas olika saker.
1 att alla växlarna ligger rätt läge och att den helt sluter,det kollas på 8
ställen i växeln
2 och att inga andra tåg är på sträckan (och att rälsen är hel ).
3 att signaler som pekar mot tåget är i stopp.
4 att växlar på angränsande spår ligger i skyddande läge.
5 att alla bommar gått i nedläge och är kontrollerade.
6 och mycket annat (jordfel, stoppknappar, lokalfrigivning, handvevar etc).
Så det är otroligt mycket som ska kontrolleras innan det blir grönt i signalen.
Signalsäkerheten
Det är på signalavdelningen som signal säkerheten ligger på. Att du säkert kommer
fram och inte krockar med andra tåg , spårar ur i växlar etc.
Vi signalare är väldigt säkerhetsmedvetna när vi arbetar. Vi måste tänka ett eller
flera steg till , för att inte ställa till en olycka för ett persontåg på tex..300
passagerare.
1987 hade vi en olycka i Lerum där en signalare hade kopplat en växel fel som då
lade sig i fel läge och gjorde att 2 persontåg krockade med varandra i
110 km/h (ca 12 dog och många skadade)
Sammanfattningsvis kan man alltså säga att signalavdelningen huvuduppgift är att förse
lokförarna med sådan information att de kan föra tågen på ett säkert sätt.
Här nedan har jag gått in mer på ljupet i de olika
systemen jag arbetar i. |






|